- ProRail-topman John Voppen hoopt dat Nederland alsnog bij de EU aanklopt voor geld uit het coronaherstelfonds.
- Van dat geld zou dan een deel naar nieuwe investeringen in het spoor kunnen gaan, om bijvoorbeeld de trein een aantrekkelijker alternatief voor vliegen te maken.
- De spoorbeheerder zegt geld nodig te hebben voor spooronderhoud, meer treinen te laten rijden en te voldoen aan nieuwe eisen.
- Lees ook: ProRail kampt met personeelstekorten, dat ontregelt nu de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen
Nederland heeft nog geen aanspraak gemaakt op geld uit het Europese coronaherstelfonds. ProRail-topman John Voppen hoopt dat het kabinet alsnog bij de Europese Unie aanklopt en heeft alvast een bestemming voor het geld in gedachten. Er zou budget vrijgemaakt moeten worden voor nieuwe investeringen in het spoor.
“Ik zie daar kansen voor onze internationale spoorambitie om de trein een aantrekkelijk alternatief te maken voor het vliegtuig voor korte afstanden”.
“Wij zijn het enige land dat nog geen beroep heeft gedaan op het geld dat de Europese Unie voor Nederland heeft klaarliggen om onder andere te investeren in internationale mobiliteit, klimaat en digitalisering”, zegt Voppen in een interview met De Telegraaf.
“Heel concreet hebben wij investeringsbehoefte om spoorbanen verder geschikt te maken voor internationaal treinverkeer naar met name Duitsland”.
Voorbereiding op de toekomst
Voppen is benieuwd of een nieuw kabinet ook bereid is geld beschikbaar te stellen voor verbeteringen aan het spoornetwerk. "In de vervoersector is de urgentie immens om ons voor te bereiden op de toekomst. Contracten voor toekomstige projecten moeten nu gesloten worden. Dan is het belangrijk dat het nieuwe kabinet prioriteit geeft aan het spoor", zegt hij tegen de krant.
[activecampaign form=42 css=1]
Volgens Voppen is haast geboden gezien de ambities in Den Haag om snel meer woningen te bouwen. "Het is cruciaal om al die nieuwe en groeiende woongebieden in Nederland te ontsluiten met sporen en openbaar vervoer, zodat mensen met de trein naar hun werk kunnen".
"Als we groeien en de komende decennia een miljoen extra huizen gaan bouwen, kan investeren in het spoor niet achterblijven".
De spoorbeheerder zegt geld nodig te hebben voor spooronderhoud, meer treinen te laten rijden en te voldoen aan nieuwe eisen. Het gaat daarbij om cybersecurity, verbeteren van de energievoorziening, aanpakken van overwegen en stations en baanstabiliteit.